İşletmelerin rekabet ortamında nasıl konumlanmaları gerektiğini ve büyümeyi nasıl hedefleyeceklerini gösteren iki farklı yaklaşım var. Bunlardan ilki Red Ocean (Kızıl Okyanus) denilen stratejik yaklaşımdır. Bu yaklaşıma göre, bilinen sektörlerin sınırları içinde, var olan rekabet kurallarına göre hareket etmeyi ifade eder. Şirketler genellikle daha iyi bir pazar payı için birbirleriyle ‘kanlı’ bir rekabet içinde olduklarından ötürü ‘red-kırmızı’ metaforu kullanılmıştır. Bu yaklaşımda firmalar aynı veya benzer müşteri kitlesi için rekabet eder. İşletmeler bu rekabette hayatta kalmak veya rakiplerinden daha öne çıkmak için de maliyetleri düşürmeye ya da satılan bir ürün veya verilen bir hizmet ise bunu farklılaştırma yoluyla öne çıkmaya çalışırlar. Örneğin, birbirine çok yakın konumlandıklarını gördüğümüz yerel restoranların sürekli fiyat indirimiyle müşteri çekmeye çalışmaları bir Red Ocean stratejisidir.
Yukarıda anlattığım yaklaşıma karşın olarak Blue Ocean stratejisi mevcuttur. Bu stratejik yaklaşıma göre de, henüz keşfedilmemiş pazar alanlarına yönelerek rekabetin olmadığı veya oldukça anlamsızlaştığı yeni alanlar yaratmayı hedefler. Bu yaklaşımın esas vurucu gücü ise değer inovasyonudur. Çünkü rekabetin hiç olmadığı veya oldukça azalıp tekelleşilen bir alan yaratmak için ancak maliyetleri çok düşürüp ve de müşterilere sunulan değeri artırmakla mümkündür. Buradaki temel amaç ise yeni talep oluşturmak ve pazarı işletmenin kendi ürettiği değere göre yeniden tanımlamak ve anlamlandırmaktır. Yepyeni bir hedef kitlesine odaklanıp, rekabeti minimize ederek yeni bir iş modeli üzerinde düşünmeyi ve kurguyu ifade eder.
Blue Ocean stratejisini en iyi şekilde uygulayabilmek ve böylece kendi mavi okyanusunuzu oluşturabilmek için aşağıda motto olarak birtakım öneriler sıraladım:
1. Mevcut pazar oyuncularının güçlü ve zayıf yönlerini analiz edin. Bu, hangi alanlarda fark yaratabileceğinizi gösterir. (Strategy Canvas)
2. Sektörde standart kabul edilen ama artık müşteriler için değeri az olan unsurları azaltın. (Reduce)
3. Sektörde alışıldık ama artık gerekli olmayan unsurları tamamen çıkarın. (Eliminate)
4. Müşteriye yüksek değer sunan unsurları daha da artırın. (Raise)
5. Pazarda daha önce sunulmamış yeni değer unsurları yaratın. (Create)