Recep Çetin
Köşe Yazarı
Recep Çetin
 

İŞ ETİĞİ – YAPMAN GEREKENLER

Bir işte çalışmaya başladıktan sonra, temel iş etiğini anlamak, bilmek ve uygulamak önemlidir. Bu iş etiği genel olarak firma, yapı veya organizasyonlar için geçerlidir. Şirketlerin de bu anlamda yazılı olmayan kuralları vardır. Aşağıda dile getirdiğim öneriler genel olarak bir işte geçerlidir. Bununla birlikte hayatımızın tüm alanlarında dikkat etmemiz gereken çok kritik noktalar da mevcuttur. İşyerinde amirinize, yöneticinize saygılı davranın. Saygılı olmak demek, itaatkâr veya korkak davranmak demek değildir. Genel olarak ast ve üstünüze olmak üzere, statü, ırk, cinsiyet, yetenek, geçmiş vb. fark etmeksizin ne olursa olsun tüm insanlara saygılı davranın. Saygılı olmayı hayatınızın en temel kriterlerinden biri haline getirin. Bu oldukça kıymetlidir. Şikâyet etmekten ve dedikodu yapmaktan kaçının. İş arkadaşlarınızla olan ilişkilerinizde sinirli ve kırıcı değil, neşeli ve yapıcı olun. Olumlu tutum sergileyin. Dost canlısı ve işbirlikçi olun. İnsanlarla konuşurken, zaman zaman doğrudan gözlerinin içine bakın. Duyduklarınızı kabul ederek ilginizi belli edin. Açık uçlu sorular sorarak sohbetin akmasını sağlayın. Bu işyerindeki ilişkinizi güçlendirecektir. Böylece işe olan aidiyetinizin pekişmesine de vesile olabilecektir. İş için temiz ve uygun şekilde giyinmeye çok özen gösterin. İşyerinde diğer çalışanların nasıl giyindiğini gözlemleyin ve siz de onlara uyun. Her işin, işyerinin kendine göre bir jargonu vardır. İşyeri jargonunu öğrenip kullanın. Küfür ve argo kullanmaktan kaçının. Hem sözlü hem de yazılı iletişimlerde kendinizi açıkça ifade etmeye odaklanın, bunu öğrenin. Çalışan arkadaşlarınızla güzel bir iletişim kurmayı başarırsanız mesleğinizden tatmin olup başarılı ve güzel bir iş hayatı geçirirsiniz. Yeni beceriler, kabiliyetler ve yeteneklerle kendinizi geliştirin. Öğrenmeye istekli olun. Yöneticinizi işinizin durumu ve tamamlanması hakkında bilgilendirin. Yöneticinize periyodik olarak ‘Nasıl gelişebilirim’ diye sorun. Böylelikle hem yöneticinizle ilişkiniz ve iletişiminiz güçlenir hem de kendinizi geliştirirsiniz. Başarılarının ve potansiyelinin farkına var. Fakat övünme. Bildiklerimiz bir damla, bilmediklerimizse bir okyanus. Öğrenebileceklerimizin sınırı yok. Çalıştığınız işyerinin hukukuna, kurallarına uyun. Saygı gösterin. En hassa olduğum noktalardan biri de budur. Özellikle etik ve gizlilikle ilgili olanlar olmak üzere kuruluşun kurallarını öğrenin, uygulayın ve saygı gösterip mahrem kalması gerekenleri mahrem tutun. Bilmediğin veya hata ile yaptığını düşündüğün bir şeyler olabilir. Sakin kal ve uygun kişiye danış! Ancak, başkalarının zamanına ve sınırlarına saygı göster ve destek istemek için uygun zamanı bekle. Ve son olarak, birlikte çalıştığın insanları iyi tanı. Bu işe kolayca adapte olmanı sağlayacak ve bazı işlerde işini oldukça kolaylaştıracaktır. Esenlikle.    
Ekleme Tarihi: 09 June 2025 - Monday
Recep Çetin

İŞ ETİĞİ – YAPMAN GEREKENLER

Bir işte çalışmaya başladıktan sonra, temel iş etiğini anlamak, bilmek ve uygulamak önemlidir. Bu iş etiği genel olarak firma, yapı veya organizasyonlar için geçerlidir. Şirketlerin de bu anlamda yazılı olmayan kuralları vardır. Aşağıda dile getirdiğim öneriler genel olarak bir işte geçerlidir. Bununla birlikte hayatımızın tüm alanlarında dikkat etmemiz gereken çok kritik noktalar da mevcuttur.

İşyerinde amirinize, yöneticinize saygılı davranın. Saygılı olmak demek, itaatkâr veya korkak davranmak demek değildir. Genel olarak ast ve üstünüze olmak üzere, statü, ırk, cinsiyet, yetenek, geçmiş vb. fark etmeksizin ne olursa olsun tüm insanlara saygılı davranın. Saygılı olmayı hayatınızın en temel kriterlerinden biri haline getirin. Bu oldukça kıymetlidir.

Şikâyet etmekten ve dedikodu yapmaktan kaçının. İş arkadaşlarınızla olan ilişkilerinizde sinirli ve kırıcı değil, neşeli ve yapıcı olun. Olumlu tutum sergileyin. Dost canlısı ve işbirlikçi olun.

İnsanlarla konuşurken, zaman zaman doğrudan gözlerinin içine bakın. Duyduklarınızı kabul ederek ilginizi belli edin. Açık uçlu sorular sorarak sohbetin akmasını sağlayın. Bu işyerindeki ilişkinizi güçlendirecektir. Böylece işe olan aidiyetinizin pekişmesine de vesile olabilecektir.

İş için temiz ve uygun şekilde giyinmeye çok özen gösterin. İşyerinde diğer çalışanların nasıl giyindiğini gözlemleyin ve siz de onlara uyun.

Her işin, işyerinin kendine göre bir jargonu vardır. İşyeri jargonunu öğrenip kullanın. Küfür ve argo kullanmaktan kaçının. Hem sözlü hem de yazılı iletişimlerde kendinizi açıkça ifade etmeye odaklanın, bunu öğrenin. Çalışan arkadaşlarınızla güzel bir iletişim kurmayı başarırsanız mesleğinizden tatmin olup başarılı ve güzel bir iş hayatı geçirirsiniz.

Yeni beceriler, kabiliyetler ve yeteneklerle kendinizi geliştirin. Öğrenmeye istekli olun. Yöneticinizi işinizin durumu ve tamamlanması hakkında bilgilendirin. Yöneticinize periyodik olarak ‘Nasıl gelişebilirim’ diye sorun. Böylelikle hem yöneticinizle ilişkiniz ve iletişiminiz güçlenir hem de kendinizi geliştirirsiniz.

Başarılarının ve potansiyelinin farkına var. Fakat övünme. Bildiklerimiz bir damla, bilmediklerimizse bir okyanus. Öğrenebileceklerimizin sınırı yok.

Çalıştığınız işyerinin hukukuna, kurallarına uyun. Saygı gösterin. En hassa olduğum noktalardan biri de budur. Özellikle etik ve gizlilikle ilgili olanlar olmak üzere kuruluşun kurallarını öğrenin, uygulayın ve saygı gösterip mahrem kalması gerekenleri mahrem tutun.

Bilmediğin veya hata ile yaptığını düşündüğün bir şeyler olabilir. Sakin kal ve uygun kişiye danış! Ancak, başkalarının zamanına ve sınırlarına saygı göster ve destek istemek için uygun zamanı bekle.

Ve son olarak, birlikte çalıştığın insanları iyi tanı. Bu işe kolayca adapte olmanı sağlayacak ve bazı işlerde işini oldukça kolaylaştıracaktır.

Esenlikle.

 

 

Yazıya ifade bırak !
Sitemizden en iyi şekilde faydalanabilmeniz için çerezler kullanılmaktadır, sitemizi kullanarak çerezleri kabul etmiş saylırsınız.